ההיתר השני – לכסות את האש

נזכיר כי מכיוון שגם באדר הראשון יש חגיגיות מסוימת, אין מתענים ומספידים ונופלים אפיים בי"ד וט"ו שבאדר הראשון. ונכון להרבות בסעודה ביום י"ד שבאדר הראשון, והוא נקרא 'פורים קטן' (שו"ע רמ"א תרצז, א).

ונשוב לסדר הלימוד הרגיל:

כפי שלמדנו אתמול, אם המאכל לא התבשל כראוי (לכל שיטה כדרכה), אסור להשהות אותו על האש לפני כניסת השבת, שמא יבוא בשבת להיטיב את האש. אבל ניתן להתיר זאת על ידי כיסוי האש, שעל ידי שיכסו את האש ויחלישו בכך את חומה, יזכרו שלא להגבירה בשבת. ולכן מותר להשהות מאכלים שלא נתבשלו כראוי על פלטה חשמלית, הואיל וגופי החימום שבה מכוסים.

וכן מותר לכסות את האש שבכיריים בטס נחושת, ולהשהות עליו את התבשילים שלא נתבשלו כראוי, שעל ידי כיסוי האש עושים סימן שמזכיר את השבת, וכך יזהרו שלא להגביה את האש. ולכתחילה טוב לכסות גם את כפתורי הגז.

אף שמותר להניח על טס הנחושת או על הפלטה תבשיל שעדיין לא נסתיים בישולו, מכל מקום לכתחילה מוטב שכל המאכלים יהיו מבושלים לגמרי לפני כניסת השבת. שכל זמן שאינם מבושלים כל צרכם, כל פעולה שתגביר את חומם אסורה מהתורה. למשל, אם פתחו סיר של תבשיל שעוד לא נגמר בישולו, אסור לסוגרו. וכן אסור להזיז את הסיר למקום יותר חם בפלטה (פנה"ל שבת י, ג).

כתיבת תגובה