זמן סיום הצום, ערבית וברכת הלבנה

זמן סיום הצום בצאת הכוכבים, וכיוון שיש מצווה להוסיף מחול על הקודש, מסיימים את הצום כמה דקות מאוחר יותר. בארץ ישראל, אחר שעברו כ-30 דקות מהשקיעה, כבר עבר זמן צאת הכוכבים ועוד כמה דקות לתוספת היום, ואפשר להבדיל ולאכול ולשתות. ואין צריך לחוש לשיטת רבנו תם, שסובר שצאת הכוכבים 72 דקות אחר השקיעה (פנה"ל שבת ג, 1).

עשרים דקות אחר השקיעה אפשר להתחיל להתפלל ערבית, אלא שכדי לצאת מהספק, נכון לקרוא אחר התפילה פרק ראשון של קריאת שמע (פנה"ל תפילה כה, ה).

רבים מברכים את ברכת הלבנה במוצאי יום הכיפורים. ויש מעדיפים ללכת תחילה לבתיהם לאכול, ואח"כ להתאסף שוב כדי לאומרה בשמחה. אבל מי שחושש שאח"כ ישכח או יתקשה לבוא לברכת הלבנה במניין, עדיף שיברך על הלבנה לאחר ערבית (עי' פנה"ל ימים נוראים ה, ז).

גם לאחר שהסתיים יום הכיפורים אסור לעשות מלאכה ולאכול, כי רק על ידי ההבדלה נפרדים מהיום הקדוש. על ידי אמירת הבדלה בברכת 'חונן הדעת' שבתפילת עמידה מותר לעשות מלאכה, אבל עדיין אסור לאכול. ועל ידי אמירת הבדלה על כוס יין – מותר גם לעשות מלאכה וגם לאכול.

בסדר ההבדלה של יום הכיפורים מברכים על הגפן, על האור ועל ההבדלה. ואין אומרים את הפסוקים שנוהגים לומר לפני ההבדלה שבמוצאי שבת וגם אין מברכים על הבשמים.

כתיבת תגובה